top of page

האם ניתן לטעון כנגד התוקף של צוואה בטרם נפטר המצווה?

עקרון החופש לצוות הנו עקרון יסוד בדיני הירושה. לפי עקרון זה אדם רשאי להורות באופן חופשי על האופן שבו יחולק רכושו לאחר מותו וכן להחליט מי יירש אותו ומי לא. נובע מעקרון זה כי אדם אשר ערך צוואה יכול לבטל צוואה זו או להחליפה בצוואה אחרת. יחד עם זאת, אם יוכח כי המצווה לא היה כשיר משפטית בעת עריכת הצוואה או שהצוואה לא ניתנה מרצונו החופשי, לא יינתן תוקף לאותה צוואה לאחר מות המצווה. בדיקה זו נעשית בדרך כלל בעת הבקשה למתן צו לקיום הצוואה, אז יוכלו בעלי עניין בעיזבון הנפטר לטעון להיעדר התוקף של הצוואה מטעמים שונים כגון אי כשרותו המשפטית של המצווה בעת עריכת הצוואה. אולם נשאלת בהקשר זה השאלה האם ניתן לבדוק את התוקף של הצוואה בטרם נפטר המצווה? שאלה זו נדונה לאחרונה בבע"מ 2035/13 פלוני ואח' נ' חסויה ואח'.

במקרה האמור מדובר היה במצווה שעודנה בחיים, אולם נכון למועד ההתדיינות המשפטית היא איבדה את כשרותה המשפטית ולא יכולה הייתה לערוך צוואה חדשה. ליורשיה על פי צוואה מוקדמת יותר נודע כי עובר להכרזת המורישה כחסויה ומינוי אפטרופוס עבורה היא ערכה צוואה חדשה לפיה אותם יורשים לא היו אמורים לרשת מאומה מן המורישה. היורשים שנשללה מהם הזכות לרשת בצוואה החדשה עתרו להכרזה כי הצוואה המאוחרת הנה חסרת תוקף. זאת הם עשו כאשר המורישה הייתה עדיין בחיים, אם כי כבר הוכרזה כחסויה.

הדיון במקרה הגיע לפתחו של בית המשפט העליון, ובפסק דין של כב' השופט הנדל נקבע כי דיון בתקוף של צוואתו של אדם בטרם פטירתו איננו אפשרי. בהערת אגב נקבע גם כי דיון כזה איננו אפשרי אף אם התבקש על ידי האפוטרופוס של המורישה, שאיננו יכול לערוך צוואה עבור המורישה.

בית המשפט נתן מספר נימוקים לקביעתו הנ"ל. הנימוק העיקרי היה כי מסקנה זו מתבקש לאור לשונו של חוק הירושה תשכ"ה – 1965 לפיה הוראות החוק האמור נכנסות לתוקף רק עם קרות אירוע מות המוריש. הואיל ותקיפת הצוואה נעשית מכוח אותו חוק, הרי שהיא איננה אפשרית בטרם נפטר המוריש. לעניין זה אובדן הכשרות המשפטית של המוריש אין בו כדי להפעיל את הוראות חוק הירושה. טעמים נוספים שבית המשפט נתן להחלטתו כללו גם נימוקים מעשיים כגון הצפייה כי בתי המשפט יוצפו בתיקים בהם אנשים שנשללה מהם הזכות לרשת יתקפו צוואות בטרם נפטר המצווה, מה גם שההליך המשפטי עלול לפגוע במרקם הקשרים המשפחתיים של המוריש. מטעמים אלה, ואחרים, בית המשפט העליון קבע כי לא יהיה ניתן לדון בתוקף צוואתו של אדם בטרם פטירתו של אותו מצווה.

*האמור בעמוד זה, או בכל מקום אחר באתר, נועד למטרות קריאה לידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או אחר ואינו יכול להוות תחליף לייעוץ כאמור. יובהר על כן כי אין באמור לעיל או בכל מקום אחר באתר כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח. יחסי עורך דין לקוח יתקיימו רק לאחר פניה מסודרת ופרטנית של הלקוח הפוטנציאלי למשרדנו לקבלת שירותים, קבלת הצעת שכר טרחה פרטנית עבורו וחתימתו על ייפוי כוח והסכם שכר טרחה. לפיכך אין לפעול או להימנע מפעולה תוך הסתמכות על האמור לעיל וללא קבלת ייעוץ משפטי מתאים. לקבלת מידע מלא, מקיף, מדויק ועדכני יש לפנות בבקשה לקבלת ייעוץ משפטי.

לקבלת ייעוץ הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בטלפון מס' 04-9019555

bottom of page